Objavljamo zanimivo študijo družbe Deloitte, ki že 35 let spremlja praznično nakupovanje, preučuje vedenje potrošnikov in ugotavlja, kaj lahko trgovci na drobno pričakujejo od kupcev v praznični sezoni. Letošnja raziskava ponuja pomemben vpogled v to, kako Covid-19 spreminja sezono prazničnih nakupov.
Glavne ugotovitve
• Potrošniki bodo v letošnji praznični nakupovalni sezoni zaradi krize COVID-19 zapravljali previdneje – v povprečju 1.387 USD na gospodinjstvo, kar je 7 % manj kot v letu 2019.
• Potrošniki bodo manj zapravili za darila in več za praznovanje doma (435 USD na gospodinjstvo oz. 12 % več kot lani), druženja zdoma in potovanja pa bodo na letni ravni upadla za 34 %.
• Skoraj 51 % kupcev ima pomisleke glede nakupovanja v fizičnih trgovinah, zaradi česar bodo 64 % vseh prazničnih nakupov opravili v spletni trgovini.
• V porastu so brezstični nakupi: 73 % potrošnikov načrtuje dostavo izdelkov prek tradicionalnih kurirskih služb; pričakuje se tudi dvakrat več prevzemov brez kontakta (27 %) kot lani.
• Potrošniki bodo pri letošnjih prazničnih nakupih "učinkovitejši": v povprečju naj bi nakupovali 1,5 tedna manj kot lani.
Zakaj je to pomembno?
Čeprav covid-19 korenito spreminja navade potrošnikov skozi leto, ne bo pokvaril sezone prazničnih nakupov, temveč bo le spremenil način in lokacijo nakupovanja. Deloitte že 35 let spremlja praznično nakupovanje, preučuje vedenje potrošnikov in ugotavlja, kaj lahko trgovci na drobno pričakujejo od kupcev v praznični sezoni. V okviru letošnje raziskave, 2020 Deloitte Holiday Retail Survey: Reimagining Traditions, je anketiral 4.012 potrošnikov po vsej državi. Spletna anketa, izvedena med 9. in 15. septembrom, ponuja pomemben vpogled v to, kako COVID-19 spreminja sezono prazničnih nakupov.
"Čez praznike bom doma" dobiva nov pomen
Medtem ko se je finančno stanje večine (71 %) potrošnikov izboljšalo ali je podobno kot lani, skoraj vsak tretji potrošnik pravi, da je letos v slabšem finančnem položaju. 38 % potrošnikov navaja, da bodo za letošnje praznike zaradi finančne negotovosti zapravili manj. Praznični nakupi se bodo s tem spustili na raven, kot je nismo videli že od Velike recesije.
Potrošniki nameravajo letos zapraviti manj za potovanja in druga praznična doživetja. Praznike bodo preživeli doma, v krogu najdražjih, in namesto za darila bodo nekoliko več zapravili za oblačila, ki jih ne bodo podarili, in za praznično okrasje.
• Povprečno gospodinjstvo bo v tej sezoni za nakupe, ki ne vključujejo daril, porabilo 435 USD, kar je skoraj tretjina vseh prazničnih nakupov in 12 % povečanje glede na lani.
• Izdatki za potovanja in druženja zdoma naj bi na letni ravni upadli za 34 %, na 260 USD na gospodinjstvo.
• Gospodinjstva bodo za darila in darilne bone v povprečju porabila 487 USD, kar je 5 % manj kot leta 2019.
Želja po varnosti in udobju narašča, z njo pa brezstični nakupi
Covid-19 še naprej pospešuje prehod potrošnikov od fizičnega na brezstično nakupovanje. Zaradi pandemije je več kot polovica (51 %) potrošnikov manj naklonjena prazničnemu nakupovanju v klasičnih trgovinah in kar 49 % vprašanih ne bo več nakupovalo enako kot prej, dokler ne razvijejo cepiva.
• 65 % tistih, ki bodo nakupovali pretežno prek spleta, se želi s tem predvsem izogniti množicam, 64 % jih daje prednost udobju nakupovanja iz domačega naslanjača, 60 % pa sta všeč brezplačna dostava in možnosti dostave.
• Več kot dve tretjini (69 %) vprašanih najraje nakupuje v trgovinah blizu doma in bo spletnim nakupom namenilo 64 % svojega prazničnega proračuna.
• V želji po večji varnosti in udobju bo 35 % potrošnikov praznične nakupe opravilo prek spleta in blago prevzelo v trgovini, 27 % (dvakrat več kot lani) pa jih bo izbralo možnost dostave brez kontakta.
• Pričakuje se veliko povpraševanje po brezplačnem vračilu izdelkov, ki mu bo pri izbiri trgovca dalo prednost 70 % kupcev.
• Čeprav sta varnost in udobje nakupa pomembna, pa je pri izbiri trgovca še pomembnejša ugodna cena, ki ji daje prednost 61 % potrošnikov.
"Kupci v tem negotovem obdobju še naprej dajejo prednost ceni, vrednosti in udobju nakupa in iščejo načine, kako preživeti praznike s sorodniki in prijatelji, ne glede na razmere. Medtem ko izdatki za potovanja upadajo, se bo verjetno povečal delež nakupov pri trgovcih na drobno. Za te je pomembno, da ostanejo fleksibilni in ponudbo nenehno prilagajajo spreminjajočim se potrebam in navadam kupcev. Tiste, ki jim bo to uspelo, čaka lepa praznična sezona." pojasnjuje Barbara Žibret Kralj, odgovorna partnerica družbe Deloitte za Slovenijo.
Sezona prazničnih nakupov bo letos krajša
Potrošniki bodo letošnje praznične nakupe opravili v približno 5,9 tednih, kar je 1,5 tedna manj kot prejšnja leta, saj se želijo izogniti množicam, nakupovati bliže domu, več nakupov opraviti prek spleta in ne želijo preobremeniti svoje denarnice.
• 61 % vprašanih bo začelo nakupovati pred zahvalnim dnem, pri čemer bo povprečno gospodinjstvo zapravilo 1.537 USD.
• 39 % potrošnikov namerava začeti z nakupi na zahvalni dan ali pozneje; ta gospodinjstva bodo v povprečju zapravila 1.149 USD.
• Potrošniki, ki bodo nakupovali ob nakupovalnih praznikih, nameravajo zapraviti več od povprečja. Večji delež (29 %) potrošnikov iz vseh starostnih skupin namerava nakupe opraviti na spletni ponedeljek (Cyber Monday), 24 % pa na črni petek.
Potrošniki bodo obdarili tudi sebe – in svoje ljubljenčke
Najpogosteje kupljena darila bodo darilni boni (48 %) in oblačila (43 %), vendar pa bo več kot 30 % prazničnih izdatkov namenjenih nakupu drugega blaga.
• 45 % potrošnikov bo z nakupi izdelkov večjih vrednosti za gospodinjstvo počakalo do prazničnih razprodaj.
• Večina potrošnikov navaja, da bodo praznike preživeli blizu doma, ob hrani (30 %) in pijači (33 %).
• Ker je v času pandemije veliko družin posvojilo (še kakšnega) hišnega ljubljenčka, bo polovica potrošnikov v praznični sezoni za njihovo hrano in druge potrebščine v povprečju zapravila 90 USD.
• Največ (49 %) potrošnikov te izdelke najraje kupuje v trgovinah za male živali, 17 % v spletnih prodajalnah in 15 % pri trgovcih na debelo.
"Kupci si bolj kot kdaj koli prej želijo varne in udobne praznične nakupe, za čim bolj prijetno in zabavno praznično obdobje. Zato jih vse več izbere možnosti brezstičnega nakupa, kot sta dostava na dom in prevzem brez kontakta. V letošnji sezoni bodo pod preizkušnjo tudi najmočnejše dobavne verige in logistika. In Božiček bo bogato obdaril tiste, ki se bodo znali odzvati na nove potrebe, želje in zahteve kupcev." še dodaja Barbara Žibret Kralj.
Celotno raziskavo pa si lahko preberete tukaj.
Komentarji (3)
Nov 28, 2020
2
Zaslužek na vsakem področju. "Študija družbe Deloitte, ki že 35 let spremlja praznično nakupovanje, preučuje vedenje" Nem kako oni načrtujejo zame ne vem. Vem pa kako bom s svojo družino preživel božično-novoletne praznike. Koga in kako bom obdaroval, kaj bomo jedli in pili je naša stvar. Analitiki služijo, portali tudi, da se le obrača denar.
Nov 28, 2020
4
Komercializacija, profanacija praznikov! Miklavž! Takrat se nekaj podari otrokom in najbližjim. Potem je pa konec. Božiček, dedek mraz? Prvi uvožen iz Amerike zaradi trgovcev, drugi uvožen iz Sovjetije zaradi ideologije. Prej kot na Sveti večer ne bom postavil Božičnega drevesca. Eni bi radi postavljali že konec poletja! Poberemo vse najslabše.